Να είσαι ο εαυτός σου, όλοι οι άλλοι ρόλοι είναι πιασμένοι.

~ Oscar Wilde, 1854-1900

Τετάρτη 25 Μαΐου 2016

Και οι σπασίκλες έχουν ψυχή #exetastiki_version

Αυτή τη φορά πραγματικά άργησα να σας ξαναγράψω, αλλά και που προλαβαίνω να αναπνέω θαύμα είναι με αυτό το πρόγραμμα εξετάσεων που έχω. Δεν έχω τελειώσει ακόμα, αλλά επιτέλους βρήκα χρόνο να ξαναγράψω. Και πιστέψτε με, είναι κάτι που πραγματικά μου έλειψε ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ. Ας μιλήσουμε λοιπόν για κάτι επίκαιρο που έχει σχέση με τις εξετάσεις. Βλέπω άρθρα στο ίντερνετ γενικά που έχουν σχέση για το πώς να επιβιώσεις στις εξετάσεις, οι τύποι μαθητών στις εξετάσεις, πώς αντιδρά ο μέσος μαθητής στις εξετάσεις και ό,τι άλλο μπορείς να φανταστείς. Ένα πράγμα δεν είδα όμως: πώς σκέφτεται ο μαθητής που όλοι θα πάρουν στο ψιλό (με την καλή ή κακή έννοια, ανάλογα) και που όλοι μας διακωμωδούμε και αναρωτιόμαστε πώς καταφέρνει και διαβάζει, και γράφει και καλά. Ο γνωστός "σπασίκλας", που λέμε, πάλι με την καλή ή την κακή έννοια - όπως θέλετε πάρτε το. Ναι, εγώ είμαι αυτός ο τύπος μαθήτριας. Εννοώ με την έννοια ότι διαβάζω και μου αρέσει, ενώ επιδιώκω έναν καλό βαθμό και το χαίρομαι. Όπως λέει κι ο τίτλος μας... και οι σπασίκλες έχουν ψυχή, και σήμερα θα δούμε γιατί, μαζεύοντας όλα αυτά που θέλουμε να σας πούμε σε κάθε περίσταση!


"Όχι, δεν θα σου δώσω τις σημειώσεις μου..."


Τουλάχιστον στα ελληνικά πανεπιστήμια, απ' ότι έμαθα από φίλους, πάει σύννεφο η ανταλλαγή σημειώσεων - μπορεί και εδώ στην Κύπρο, δεν παίρνω και όρκο. Ένας "σπασίκλας" όμως θα δώσει πολύ σπάνια τις επιμελημένες σημειώσεις του. Στο πρώτο έτος υπήρχε μια κοπέλα στην τάξη μου που αποδεδειγμένα μιλούσε πίσω από την πλάτη μου με άσχημα λόγια για μένα, δεν ενδιαφερόταν καθόλου για τα μαθήματα και ήταν όλη την ώρα σε νυχτερινές βόλτες. Φαντάζομαι δεν θα εκπλαγείτε με το γεγονός ότι εισέπραξε ένα οριστικό και αμετάκλητο ΟΧΙ όταν μου ζήτησε να της φωτοτυπήσω τις σημειώσεις μου για να περάσει το μάθημα. Ως αποτέλεσμα εκείνη άρχισε να μιλάει ακόμα χειρότερα για μένα, αλλά ούτε που με ένοιαξε. Ακούω ήδη μερικούς να λένε "καλά, γιατί να μη δώσεις τις σημειώσεις σου, στον τάφο σου θα τις πάρεις; Βοήθα και λίγο τον άλλον". Εεεε... δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα. Άλλο να είσαι πρόθυμος και εξυπηρετικός και άλλο ο μαλάκας που τον εκμεταλλεύονται. Βεβαίως να σου δώσω σημειώσεις για κάποιο μάθημα όταν κάποιες φορές δεν έχεις έρθει για έναν σοβαρό λόγο. Άνθρωποι είμαστε και κατανοούμε. Όταν όμως το έχεις κάνει σύστημα και βασίζεσαι στους άλλους, όχι, δεν είναι αποδεκτό. Δε στύβω εγώ το μυαλό μου κάθε φορά για να κάνω σημειώσεις που θα με διευκολύνουν στη μελέτη μου, για να ωφεληθεί απ' τη δουλειά μου κάποιος που δεν το αξίζει. Για να σπουδάσεις ήρθες στο πανεπιστήμιο, άρα δείξε ενδιαφέρον για τα μαθήματά σου. Ή τουλάχιστον μη στραβώνεις όταν εγώ δεν θέλω να εκμεταλλευτείς τον κόπο μου.


"Ναι, με νοιάζει που έκανα μια ερώτηση λάθος, δε με νοιάζει πόσες έκανες εσύ."


Κλασικά φίλε, μετά από κάθε διαγώνισμα. Δεν τολμάω να πω πως μπορεί να έκανα λάθος μια λεπτομέρεια και στενοχωρήθηκα για αυτό, αρχίζουν: "Αμάν μωρέ, για αυτή τη λεπτομέρεια σκας; Τι να πούμε κι εμείς που κάναμε σχεδόν τα μισά λάθος;" Καμιά φορά αυτή η φράση προέρχεται από φίλους μου που θέλουν να με κάνουν να νιώσω καλύτερα γιατί με ξέρουνε. Όταν όμως έρχεται από κακεντρεχείς ή ανθρώπους που απλά έχουν συμβιβαστεί με τη βάση του μαθήματος, τσατίζομαι. Αγαπητέ μου, ξέρεις γιατί χαλιέμαι που έκανα αυτό το ΕΝΑ λάθος; Γιατί μπορεί να το είχα διαβάσει και να το ήξερα, αλλά μην απάντησα σωστά επειδή αγχώθηκα/διάβασα λάθος/whatever. Γιατί μπορεί να προσπαθώ πάντα για άριστους βαθμούς επειδή έχουν κάτι να μου προσφέρουν. Και επίσης, δεν θέλω να το πω με αλαζονεία αλλά γιατί να συγκρίνω τις επιδόσεις μου με αυτόν που θέλει μόνο τη βάση, όταν εγώ παλεύω να πάρω παραπάνω βαθμούς; O καθένας έχει διαφορετικά στάνταρ. Δεν το λέω για τα ψώνια που θέλουν βαθμούς μόνο για το φαίνεσθαι, αλλά για αυτούς που ξέρουν πως θα τους βοηθήσουν στη μελλοντική τους καριέρα. Δε λέω ότι είναι ωραίο να γκρινιάζεις βέβαια και να πρήζεις τους γύρω σου για το λάθος που έκανες... αλλά αν δείξω μια στενοχώρια, μην πέσετε να με φάτε! Έχω τους λόγους μου!


"Θα κάνω όσες ερωτήσεις κρίνω απαραίτητες στον καθηγητή."



Φυσικά υπάρχουν κι αυτοί που το κάνουν μόνο για φιγούρα, αλλά υπάρχουμε κι εμείς. Δε θέλουμε να γλείψουμε τον καθηγητή -προτιμάμε παγωτό για αυτή τη δουλειά- αλλά μας λύσει τυχόν απορίες - να κάνει δηλαδή αυτό για το οποίο τον προσέλαβαν στην τελική. Κάποτε είχα μια συμμαθήτρια στο φροντιστήριο αγγλικών που έκανε τουλάχιστον 250 ερωτήσεις σε κάθε μάθημα. Πολλούς τους εκνεύριζε ενώ και εμένα μου φαινόταν παράξενο στην αρχή. Η κοπέλα όμως δεν ήθελε να κάνει σόου, αλλά να μάθει - οι ερωτήσεις της ήταν γνήσιες κι αληθινές. Άμα δηλαδή εμένα με ενδιαφέρει ένα θέμα περισσότερο και γουστάρω να ζητήσω περισσότερες διευκρινίσεις, ποιος μου απαγορεύει να ρωτήσω; Επειδή εσύ θα σπαστείς; Δε με ενδιαφέρει. Και μιας και το συζητάμε - παιδιά, μη φοβάστε να κάνετε όποια ερώτηση θέλετε. Δε φαίνεστε βλάκες, αντίθετα ο καθηγητής θα σας πάρει με καλό μάτι που συμμετέχετε στο μάθημα. Επιπλέον δείχνετε πως έχετε το θάρρος της γνώμης σας και ειδικά προς αυτούς που ήθελαν μάλλον να κάνουν την ίδια ερώτηση αλλά δεν το κάνουν επειδή φοβούνται. Έχω πει πολλές φορές σε μαθητή που με πρόλαβε "και εγώ ήθελα να το ρωτήσω αυτό!" αλλά δε φοβάμαι να κάνω ερωτήσεις. Και παίρνετε και την απάντηση σε αυτό που ρωτήσατε ώστε να μη σας μείνει κενό.


"Αν χρειαστεί να μιλήσω με τον καθηγητή εκτός μαθήματος, θα το κάνω."


Και πάλι, δεν θέλουμε να τον καλοπιάσουμε - οι περισσότεροι τουλάχιστον. Πού ξέρετε αν θέλουμε να τον ρωτήσουμε κάτι σημαντικό, να πάρουμε κάποια συμβουλή; Αν είναι βέβαια φυσιολογικός και ο καθηγητής... Προσωπικά μίλησα με έναν καταπληκτικό άνθρωπο και μου έδωσε φοβερές συμβουλές, που μου έδωσαν νέες ελπίδες για το μέλλον μου. Μη φοβηθείτε λοιπόν να επικοινωνήσετε με οποιονδήποτε καθηγητή της εμπιστοσύνης σας. Αν σας χλευάσει κάποιος, απλά είναι για τα μπάζα. Αυτός είναι και ο λόγος που τουλάχιστον στο πανεπιστήμιό μου κάθε καθηγητής έχει κάποιες συγκεκριμένες ώρες γραφείου στις οποίες μπορείς να τον/την συναντήσεις και να μιλήσετε για οτιδήποτε. Και πραγματικά, αξίζει να μιλήσεις με ορισμένους καθηγητές.


'Όχι, δεν θα σου πω εγώ όλες τις ερωτήσεις του διαγωνίσματος."


Κάθε χρονιά, την ώρα των εξετάσεων είχα πίσω/μπροστά/δίπλα μου τον κλασικό μαλάκα που ρωτούσε εμένα την απάντηση για ΚΑΘΕ ερώτηση του τεστ χωρίς καν να προσπαθήσει να την κάνει μόνος του. Οκέι, ας εξαιρέσουμε τις ενδοσχολικές της τρίτης λυκείου που δε διάβασε κανείς λόγω Πανελληνίων και μέχρι κι οι καθηγητές σε βοηθούσαν έμμεσα κάνοντας τα στραβά μάτια ή ουσιαστικά δίνοντάς σου τα θέματα. Και ας εξαιρέσουμε τη μια φορά που κάποιος πραγματικά θα κολλήσει λόγω άγχους ενώ έχει όντως διαβάσει, για να μη με πείτε και κακιασμένη. ;) Άλλωστε κι εγώ έχω κολλήσει κάποιες φορές και με έχουν ξελασπώσει. Αλλά ρε φίλε, όχι και να είμαστε "εγώ δεν θα διαβάσω, θα κάτσω κοντά σε αυτή να μου λέει όλες τις απαντήσεις". Εκτός του ότι δε με αφήνεις να συγκεντρωθώ ώστε να βάλω τα δυνατά μου στο γραπτό, δεν θα σου δώσω εγώ το βαθμό σου. Να διάβαζες, εγώ τι φταίω; Κόπιασα για να έρθω προετοιμασμένη, κάνε το και εσύ. Αν μπορείς να διαβάσεις και δεν το κάνεις γιατί βασίζεσαι σε αυτούς που διάβαζαν, είσαι για κλάματα. Τόσο απλό. 


Το ότι κάποιος ασχολείται με τα μαθήματα και φαίνεται στους βαθμούς του, δε σημαίνει ότι τον νοιάζει μόνο αυτό. Έχει και ζωή, ενδιαφέροντα, φίλους. Δεν ξέρω αν είναι κι άλλα εκτός απ' αυτά που έγραψα τα οποία μας καταλογίζουν, πάντως εμένα αυτά μου έτυχαν... Σχολιάστε μου και εσείς αν αντιμετωπίσατε κάποια σχετικά πράγματα! Αν ήταν στο πλαίσιο του αστείου, δεν θα είχα πρόβλημα. Σχεδόν κάθε κατηγορία ανθρώπων μπορεί να διακωμωδηθεί, εάν τα αστεία είναι έξυπνα και δεν προσβάλλουν. Η κακεντρέχεια όμως είναι κάτι άλλο και για αυτήν μιλάω τώρα. Ένας αληθινός φίλος μπορεί να το ρίξει στην κοροϊδία γιατί ξέρεις πως δεν το κάνει από κακία. Ένας που απλά θέλει να ρίξει λάσπη, όχι. Επειδή όμως κάποιοι δεν πρόκειται να αλλάξουν, εμείς απλά μαθαίνουμε να μη μασάμε. Πείτε μας σπασίκλες, φλώρους ή nerds... αλλά εμείς έτσι είμαστε και γουστάρουμε! ;) 

Καλή εξεταστική και καλά αποτελέσματα, παίδες! :D

Katie :*:*

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου